Halverwege... Tijd voor een update!

WOOOOOOW! De tijd gaat veel te snel! We zijn alweer 3 maanden onderweg… Al een tijdje niet geschreven. Ik zal niet alles vertellen (want de vorige blog was toch wel wat lang), maar natuurlijk wel een beetje onze route en enkele hoogtepunten! En twee A4-tjes moet kunnen toch?!

Na Chella zijn we doorgereden naar Sax waar we eindelijk af en toe korte broeken-momenten mochten beleven! We stonden op een kleine camping met twee kippen. Die kippen hebben het, ondanks verwoede pogingen van Hedzer om ze te vangen, overleefd. We ondernamen weer relatief veel en ook op de campingdagen zaten we niet stil. En dan vooral Art Jan en Hedzer niet. Het terrein was omheind, dus de jongens konden heerlijk rondkuieren en fietsen zonder dat wij er telkens achteraan moesten. Dus wij hebben kennis gemaakt met onze stoel en stoelverlengers! Toch merkten we dat we vaak te veel wilden en daarom introduceerden we een wensenlijst voor de lange termijn ‘wat zou je deze reis nog graag willen doen?’ en een dag-lijst ‘wat zou je vandaag graag willen doen?’. Werkte vrij rustgevend. Die dag-lijst hebben we uiteindelijk maar vier keer gemaakt, maar we zijn ons in ieder geval bewust van elkaars wensen!
Vanuit Sax bezochten we onder ander Alicante, waar we eerst de dakkoffer demonteerden zodat we in de parkeergarage pasten. Lekker handig, maar daarna wel genoten van het strand, het MACA (het moderne kunstmuseum) en speelden de jongens een tijdje in de kabouterhuisjes in een winkelstraat. Naast enkele steden gingen we ook op Safari in Aitana: heel gaaf! De jongens keken hun ogen uit en ik dook bijna onder het dashboard toen er een giraffe bij ons naar binnen keek. Sander vond het vooral heel cool om met eigen auto in het park te rijden. Maar één van de leukste dingen die we meegemaakt hebben is toch wel de carnavalsoptocht van Sax. Die ‘begon’ om 20.00 (lees 20.45 – Spaanse tijd) en bleek een bonte verzameling van verkleedde mensen met Spaanse fanfares en winkelwagentjes die dienstdeden als drankkar. Art Jan genoot met volle teugen en deed af en toe een dansje op de muziek. Hedzer vond het allemaal een beetje spannend en heeft ongeveer de hele optocht met opengesperde ogen en open mond vanuit de draagzak alles gadegeslagen.

Na tien dagen Sax kregen we weer de kriebels en zijn we naar Parque Natural Sierra Espuña gereden en dat was… MOOI! Een relatief kleine camping die ons erg goed beviel (op de stomme p*skat na, die dit keer zelfs IN de tent had gesproeid…). We hadden leuke jonge buren waar we gezellig mee konden kletsen en Art Jan leerde steeds meer woorden in verschillende talen en vooral ‘bamos, Bamos, BAMOS’ was favoriet. Bij ons waren de wandelingen die begonnen vanaf de camping favoriet met als hoogtepunt een wandeling van 11 kilometer! Eerst door een droge rivierbedding en al snel werd er geklommen (zo’n 300 meter). Halverwege nog een detour gemaakt naar een grote steen met dinosauruspoot-afdruk, maar na 5,5 km was het voor Art Jan wel even welletjes… Dus: hup, net als Hedzer, ook in de draagzak en toen hebben Sander en ik even flink doorgelopen om wat kilometers in korte tijd af te leggen. En warempel, kwamen we toch even twee grote, mooie, lichtbruine, met lange sik, bokken tegen! Wauw! Heel erg gaaf! Na de lunchstop liep Art Jan zelf de ronde uit en hij heeft minstens 8km zélf gelopen! Tijdens de pauzes zaten wij met de benen gestrekt, terwijl Hedzer dan juist zijn kans pakte en elke keer even het pad probeerde. De laatste pauze liep hij al zwaaiend en ‘dag-dag’-zeggend bij ons weg, kleine avonturier.
Ook Sander heeft zijn kans gepakt, want die heeft zich een ochtend uitgeleefd op een mountainbike. Bijna 25 kilometer door de bergen gefietst en genoten van de rust! In die tijd ging ik met Art Jan en Hedzer een wandeling maken. Ook al moesten we maar twee keer links, ik was op een gegeven moment toch het pad een beetje kwijt… Na een stuk zonder pad, erg steile hellingen en wat geklauter, durfde ik het niet aan om alleen verder te gaan met twee kinderen en zijn we omgekeerd. Zoals Art Jan op de terugweg zei: ‘Het is niet erg hoor mama, we zien nu hele andere dingen dan toen we heen liepen!’ Haha, wijsneus.
Naast de vele wandelingen zijn we naar Orihuela en Cartagena geweest. In beide steden hebben we kerken, kathedralen en musea bezocht. Vaak zijn dit de dingen die we opzoeken in steden, naast het wandelen door een stad an sich. Mocht je ooit in Cartagena zijn, dan is het archeologisch nautisch museum echt een aanrader (ook met kinderen)!

Na alle wandelavonturen zijn we verder getrokken naar Mojácar. Daar hebben we voor het eerst de luifel opgezet en onze caravan leek zo een ware villa! Helaas werd Hedzer hier ziek en waren er een paar slapeloze nachten. Overdag ging het redelijk goed, waardoor we toch nog wel het één en ander ondernamen. Zo zijn we lopend vanaf de camping naar de oude stad gegaan. Een flinke klim, want de oude stad ligt bovenop een hoge berg. Het is een witte stad met mooie uitzichten, leuke winkeltjes/restaurantjes en er was een klein marktje.
National Parque Las Negras stond ook nog op onze wensenlijst en die hebben we via een mooie kustroute bereikt met mooie uitzichten op de zee die tegen de rotsen sloeg. Bij Las Negras zelf hebben we een berg beklommen: wederom een leuke klim met een mooi uitzicht!
Voordat we verder konden met de caravan moesten we nog naar de garage, want de auto maakte al even een gek geluid in de bochten… Uiteraard gaf de auto bij de garage geen kik en konden ze niks vinden. Ook het profiel op onze achterbanden konden ze niet vinden, dus die waren duidelijk aan vervanging toe. Zo gezegd, twee dagen later gedaan! En we konden weer verder!

Naar Torrox, waar we nu nog steeds staan. Helaas werd Hedzer hier weer ziek en dit keer iets erger dan de vorige keren: hoge koorts, amper slapen, huilen van het ziek zijn/de pijn en oorontsteking. Dagen en nachten lang bivakkeerde hij bovenop één van ons in de caravan terwijl het buiten wel 20-25 graden was – plakkerdeplak, zweterdezweet. ’s Nachts wilde hij op een gegeven moment alleen nog maar bij mij hangen. Na een dag of 5-6-7 (we waren de tel kwijt) ging het weer wat beter en nu (ruim een week beter) beginnen de nachten weer wat vorm te krijgen als in de helft van de nacht slaapt hij in zijn eigen bed en daarna slaapt die verder bij ons. Lekker knus in ons 1.20 bedje ;)
Nadat Hedzer weer wat beter te pas was hebben we onder andere Malaga bezocht wat we allemaal een fijne stad vonden. We hebben de kerk en kathedraal bewonderd en het Picasso-museum bezocht. Een andere stad die we bezocht hebben is Granada. Hier hebben we een hele dag gelopen van de ene naar de andere mirador, van het ene pleintje naar het andere en lekker struinen door de smalle, gezellige straatjes van de wijk Albaïcin.
Naast grote steden hebben we ook Frigiliana meerdere keren bezocht. De eerste keer reden we door, want Hedzer was net in slaap gevallen en slaap is kostbaar. Hierdoor ontdekten we een hele mooie route terug naar de camping. Een andere keer kwamen we er om het dorpje daadwerkelijk te bekijken: klein en knus met heerlijke tapas bij het theehuis! En de laatste keer hebben we er gewandeld in de vallei naast het dorpje. Een wandeling waarbij we meerdere malen het riviertje over moesten steken en waar je, als je verkeerd liep, door een privé boomgaard onder hekken door moest kruipen om terug te komen…
En toen was het alweer Pasen! Het werd opeens heel druk op de camping, binnen vier uur stond de camping zo goed als vol! En een lawaai dat die Spanjaarden kunnen maken, pffff…. Maar ook wel weer gezellig en er was veel te kijken! Haha. Onze eerste paasdag was gevuld met eieren versieren, een paasbrunch en de Katholieke Paasprocessie in Nerja. Het eieren versieren was snel afgelopen toen Hedzer bedacht dat je je stift ook ín het ei kon steken, de brunch was erg gezellig en de processie was erg indrukwekkend met de grote, zware paso’s die gedragen werden door de straten, de mensen met puntmutsen op om anoniem boete te doen en de melancholische muziek. Tweede Paasdag zijn we naar de dierentuin geweest, boffen!

Foto’s van afgelopen maanden volgen (ooit). Bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie ook een fijn Pasen gehad!

Lieve groetjes, Art Jan, Hedzer, Sander en Anne

Loraine

Hoi allemaal, weer van jullie verhaal genoten! Kleine wijsneusjes, heel schattig!
Wij willen dit jaar naar Spanje op vakantie, dus jullie tips komen goed van pas! Thanks! :D

Gelukkig is Hedzer weer de oude en genieten jullie nog lekker van jullie reis!

Lieve groet vanuit regenachtige Nederland!
????

Anna Damstra

Hoi!

Zo leuk om te lezen! Maar ik ben wel benieuwd of Art-Jan inmiddels Pieten heeft gespot?

Groetjes uut Grunn

Willie Damstra

mooie verhalen weer! prachtige avonturen voor jullie kinderen ook...
groeten!

Nicolette

Alsof ik zelf met jullie mee wandel en mee kijk. Ook de slechte nachten zijn snel ingebeeld ... ;) gelukkig gaat dat weer beter. Nog heel veel plezier de komende maanden, en als je er nog tijd aan vast plakt bevind je je nog voor de helft!

Roeline

Wat mooi geschreven, heel beeldend! Erg ondernemend ook, meer energie dan ik heb. Genieten gewoon voor jullie! Liefs